20 Temmuz 2024 Cumartesi

Neo Liberal Bireycilik Üzerine-Koray Aker



Günümüz dünyası eylem ve duyguların temsil edildiği ve yorumlandığı bir tiyatro değil, mahremiyetlerin sergilendiği, satıldığı ve tüketildiği bir pazardır."
Şeffaflık Toplumu, Byung-Chul Han



  1-Neo liberalizm bireyi sınırlayan geleneksel yeniden üretim sistemleri üzerinde nihilistik bir baskı kurarak tüm değereri parçalar ve mahremiyeti kamulaştırır. Mahremiyetin kamulaşması ve herşeyin arz sunulması ile birlikte ahlaki bireyciliğin yerini sonsuz pazar ve meta ilişkileri içinde dönüşen piyasa modeli bireycilik alır

2-Merkezileşen ve yoğunlaşan sermaye, tüm ulusal pazarların ilhakına, tüm sınırların ilgasına dayanan dünyanın küresel bir köye dönüştüğü, sınırsız bir ticaret ağı ve özgürlüğü içeriyordu. Post kapitalizm tüm pazarları fethetme arzusu uğruna, tüm kutsalları parçaladı, eskinin rutin ve monoton kapitalizmi temsil eden geleneksel yeniden üretim sistemleri olan, din ve nükleer aile gibi konservatif üstyapılar çözülürken, yeni tüketim toplumuna uygun tüketici idealleri ve sosyal akışkan roller yaratıldı.

3-Post kapitalist toplumda birey hakim üretim biçimin kültürel kodlarına ve metaların pazarda sorunsuz dolaşımına uygun biçimde, formüle edilmiş ve tüm iktisadi sosyal psikolojik faaliyetleri ile egemen üstyapı yansıtan bir tür sosyal insan tipidir.Post modern birey, hakim üretim biçimine ve üst yapıya göre kodlanmış, kültürel mantığın, nesnel bir sonucudur. Geç kapitalizmin çıktısı, olan post modernizmin ürünüdür.O esnek üretim ve tüketim çağında, metaların pazardaki konumuna ve dolaşımına, uygun biçimde formüle, edilmiş bir kültürel kalıptır. Pazarın ihtiyacına, cevap verecek biçimde, aşırı yoğunlaşmış bir itkidir.


" ileri kapitalizm, metalaştırma uğruna aktif bir biçimde farklar üre­ten bir eğirme tezgahıdır. “Yeni, dinamik ve müzakere edilebilir kim­likler” etiketi altında paketlenmiş, yersiz yurtsuzlaştırılmış farklar çarpanı ve tüketim malları arasında bitmez bir tercihtir. Bu mantık seçeneklerin çoğalmasını ve vampirane tüketimi tetiklemektedir.

İnsan Sonrası
Rosi Braidotti



4-Postmodern çağda birey toplumdan tamamen ayrışarak anarko bir kimliğe dönüşmüştür. Bu nedenle kolektivist ve toplumcu nosyonlar bireyin doğası ve yapısı üzerinde bir tehdit bir baskı unsuru olarak görülmektedir.Çünkü şimdiki zamanda her birey toplumdan bağımsız kendi başına bir evrendir

5-Esnek bir üretim modeline dayalı sistemler, aynı zamanda esnek bir tüketim toplumu ile ikame edilmek zorundadırlar. Son tahlilde yaşamın maddi üretimi biçimi üstyapıyı tayin eder, öyleyse tüm sosyal yaşamı metalaştıran geç kapitalizm,yeni üst yapıya uygun hedonistik-radikal bireyci yaşam modellerini ve kopyalarını yaratmak için geleneksel yeniden üretim sistemlerine sürekli bir savaş vermek zorundadır.

6-Post modern birey sürekli bir ereksiyon halindedir arzunun kışkırtıcılığı karşısında büyülenmiştir postmodern dünya bireye şunu söylemektedir bir kişi ile yani partner ile yetinmek zorunda değilsin acele et dışarıda seni bekleyen başkaları var, neden aynı telefonu kullanmak zorundasın dışarıda daha üst versiyonları var bir aile kurmak zorunda değilsin çünkü seni bekleyen başka hayatlar var Bir bedene saplanıp kalmak zorunda değilsin onu değiştirmek için çok fazla seçeneğin var vs vs. Cinselin ruhsalın ve bedenin akışkanlığı postmodern dünyada bir metto haline gelmiştir.


7-Postmodernizmin özgürlük nosyonu, Sabit hiç bir toplumsal norma dayanmayan bir özgürlüğü, eskinin sürekliliği temsil eden, monoton ve hapsedici sürekliliğinden kaçışı temsil ediyordu. Yeni siyasal üstyapılar metaların pazarda sorunsuz dolaşımına uygun bir sosyal işleyişi, bu sosyal işleyişi tıkayan eski normatif değerlere ve akışkan olmayan katı toplumsal kurallara karşı, savaşı yansıtan temsillerdi


8-Neo liberal toplumlarda birey ititakar değil bir performans öznesine dönüşmüştür der Byung-Chul Han. Kapitalizm sürekli yeni arzu sistemleri yaratrak postmodern bireyi devasa bir arzu sistemi içine çeker. Bireylerin ilişkisnin yerini nesnelerin ilişkisi alır baudrillard değimi ile haz bir buyurganlığa dönüşerek biricik ahlak biçimini alır. Burada birey kapitalizmin hem kutsal yüce nesnesi hemde kurbanıdır. Sınırsız özgürlük miti post seküler teolojilerin sonsuz meta ilişkisi içinde bireye sunduğu sahte bir cennet vaddidir. Bir zamanlar toplumsal bir pişişik olarak bireye hükmeden toplumsal ilişkilerin yerini meta ilişkileri alır


9-Medya kitleleri özgürlüğe çağırıyordu, mütevazi sosyal yaşamların yerini, kuralları belirsiz roller ve yeni idealler icat edilmişti. Metanın pazardaki kusursuz dolaşımına engel olan, her türlü bağdan kurtulmaydı birey. Artık Felsefi kültürel politik cinsel alanda sabit hiç bir toplumsal norma bağlı kalınamazdı. Oynak ve akışkan yeni özne, geç kapitalizmin yeni tüketim dünyasına, uyum sağlamalı onun tüketim ideallerinin bir parçası olmalıydı.Modern birey bu yüzden sürekli bir ereksiyon halindedir.Guy Debortun, değimi ile görünen artık yalnızca metanın dünyasıydı


10-Post kapitalizm geleneksel yeniden üretim ilişkilerini çözerken, grup ilişkilerine dayan tüm sendikalizmi ortadan kaldırdı ve atomik bir cinsiyet kuşağı yarattı. Aşırı üretim ve onun gereksinimlerine uygun olarak radikal bireyci ve hedonist,bir sosyal insanı tipi son elli yıldır neo liberal piyasaya egemendir bu nükler aile sonrası pazar tarafından ikame edilen ve kutsanan sosyal insan tipidir. özgürlük mitinin solo yaşam ile özdeşleşmesinin nedeni budur. Evliik ve birlikte yaşam modeline dayanan akışkan olmayan tüm sendikalizmler piyasanın mantığına aykırıdır,


11-Şöyle der Baudrillard çağımızda haz bir buyurganlığa dönüşerek genel bir gereklilik halini almıştır. Birey artık ihtiyacı olduğu için tüketmiyor tüketmeye ihtiyaç duyduğu için tüketiyor. Kapitalizmin sürekli yeni arzu sistemleri yarattığını söyleyen Baudrillard göre sahte ihtiyaçların gerçek ihtiyaçlar ile yer değiştirdiği günümüzde tüketim genel bir ahlak biçimine bürünerek bir haz ekonomisi yaratmıştır. Bireyi kuşatan artık bir zamanlar olduğu biçimde doğal insan ilişkileri değil nesnelerdir. Toplumda bir zamanlar oldu biçimde artık üretim kahramanlarının yerini tüketim temsil eden aşırı fenomenler almıştır.Özetle toplumsal bir pişişik olarak din yerini toplumsal bir pişişik olan tüketime bırakmıştır.


12- Neo liberalizm mutlak atomizasyon ve metalaşma halidir. Neo liberalizm bireyi ait olduğu kolektif pişişik toplumdan ayrıtştırarak anlamdan yoksun nihilistik evrenlere hapis eder. Kolektif pişişik toplumda bireyi sürükleyen ortak amaçlar ve ortak değerlerdir.Kolektif pişişik toplumdan ayrışan bireyler ise ait oldukları nihilistik evrenlere uygun biçimde kolektif pişik topluma özgü hertürlü ahlaki kaygı ve toplumsal yazgıdan ayrışırlar ve o ölçüde pragmatik ve piyasacı toplum idealine uygun biçimde ödnüşürler. Burada artık bireyleri buluşturan ortak amaç ve değerler değil biricik çıkarlarıdır.

 KORAY AKER


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Osmanlının Yıkılışı Üzerine-Koray Aker

  Muhafazakar (neo-osmanlıcı) çevreler Osmanlının Kemalizm tarafından yıkıldığına inanıyorlar. Lenin devlet ve devrim eserinde şeyler ilga o...